Burza odpadu CYRKL už propojila 1700 firem a ušetřila přes 53 tisíc tun CO2

Každý rok naše společnost získá ze země 100 miliard tun materiálu, z toho 30 miliard nepotřebných materiálů skončí na skládkách a v oceánech bez dalšího smyslu. Jenže zhruba 80 procent z tohoto zdánlivě nepotřebného “odpadu” se dá ještě využít. To je důvod, proč Cyril Klepek založil burzu druhotných surovin CYRKL.

Odpadové tržiště CYRKL je založeno na jednoduché myšlence. To, co je pro jednoho nepotřebný odpad, může být pro druhého velmi cenný materiál. Firma, která takové materiály, pro které už nemá využití, vyprodukuje, je může na digitální odpadové burze nabídnout ostatním.

Většinou jde o plasty, stavební materiály, papír, textil či dřevo – prostě suroviny, o které má zájem celá řada jiných firem. A právě ty se o něj mohou na tržišti přihlásit. Firma CYRKL navíc používá technologii, která prodejce určitého materiálu efektivně propojuje se zájemci.

Původně nechtěný materiál tak získá nový smysl. Na ceně a dopravě už se domluví firmy mezi sebou, jisté ale je, že obě na výměně vydělají, stejně tak prospěje životnímu prostředí. Takhle už se CYRKLu za necelý rok a půl existence podařilo propojit asi 1700 firem a ušetřit přes 53 tisíc tun oxidu uhličitého, který nebyl vypuštěn do ovzduší. Do konce roku by zapojených firem mělo být 3200 a ušetřeno až 90 tisíc tun CO2.


Plány na příští rok? Expandovat do celé Evropy

V půlce září došlo ke spojení, díky kterému se vytoužený cíl uhlíkově neutrální a bezodpadové společnosti zase o kousek přiblížil. Tilia Impact Ventures, první impaktový fond v Česku a střední Evropě, se rozhodl podpořit digitální odpadové tržiště CYRKL investicí v hodnotě 5 milionů korun. Díky této pomoci by měl CYRKL rychleji expandovat do Evropy a následně do celého světa. Projekt, na jehož počátku stojí myšlenka udržitelného odpadového hospodářství, je taky jedním z loňských finalistů programu Impact Hub Climate Challenge.

“Globální změna, které chceme dosáhnout, je velmi náročná a nezvládneme to sami. Rozumíme tomu, co děláme, a jsme v tom dobří, ale protože chceme s naším projektem dojít daleko, potřebujeme partnery, kteří nám pomůžou projekt posunout,” komentuje spojení s Tilia Impact Ventures Cyril Klepek.


Dvojitá úspora pro firmy

S CYRKLem dosud spolupracují takové firmy jako Škoda Auto, Strabag, Skanska, Lidl nebo IKEA, klienty už mají po celém světa. V čem spočívá úspěch projektu? Cyril Klepek má jasno: “Není to nic složitého, efektivně řešíme problém, se kterým se firmy potýkají. Ty náš produkt používají, protože pro ně představuje úspory a zároveň tak snižují svou uhlíkovou stopu. Je to pro ně win-win situace.”

Nejnovější výzvou je využít investici od Tilia Impact Ventures k expanzi a vývoji produktu. “Už jsme expandovali na Slovesko a do Polska, jsme i v Německu a Rakousku. Příští rok bychom se chtěli rozrůst do celé Evropy. Stejně tak chceme zdokonalit náš web, přidat nové funkce jako třeba automatický scan pro firmy, aby mohly samy zjistit, za kolik by mohli své materiály nabízet.” popisuje další plány Cyril Klepek.


Projekt CYRKL je jedním z šesti finalistů loňského ročníku programu Climate Challenge. “Během akcelerace jsme poznali inspirativní lidi a zlepšili naši marketingovou strategii,” vyjmenovává Cyril Klepek přínosy programu. Více informací a přihlášku do dalšího ročníku Climate Challege najdete na webu.

Zpět na všechny příběhy