Mladí, kteří prolamují tabu. Tohle jsou vítězové Social Impact Award 2020
Věděli jste, že…?
Každý 5. pár v Česku má problém s početím.
Více než 7 milionů žen v Evropě má problémy s intimním životem způsobené dysfunkcemi jako vaginismus a MRKH.
Každý rok se na světě vyrobí 80 miliard kusů oblečení, ale většinou ve špatných pracovních a ekologických podmínkách.
350 tisíc lidí z Ugandského okresu Nebbi má k dispozici pouze 2 nemocnice.
90 % přihlížejících sexuálnímu obtěžování na pracovišti nezareaguje.
Projektům, které se dostaly do finále Social Impact Award 2020, se podařilo zviditelnit témata, o kterých se málokdy mluví nahlas. Bolestivý sex, neplodnost nebo sexuální obtěžování se týká významné části naší společnosti, které ale dosud chybí potřebná opora. A to se vybrané projekty rozhodly změnit. Všech deset z nich prošlo tříměsíční akcelerací, která je posunula blíž jejich cílům. Účastníci získali mentora, radili se s experty a zúčastnili se workshopů týkajících se společensky prospěšného podnikání. Vyvrcholením programu bylo vyhlašování vítězů, které letos poprvé proběhlo online.
Deseti členná porota vybírala vítěze podle následujících kritérií: společenský dopad, unikátnost, realizovatelnost projektu a posun v akceleraci. A tohle jsou tři projekty,které nakonec v silné konkurenci zvítězily a obdržely 1500 eur na další rozvoj:
Indiánky. “Protože se o tom nemluví a mělo by. A když jo, tak se straší – a nebo šeptá,” vysvětlují Indiánky Ann a Kája, proč založily svůj projekt. Jeho prostřednictvím chtějí šířit osvětu a vytvářet společenství pro ženy, které trpí syndromem PCOS, endometriózou nebo hormonální nerovnováhou. Tyto ženy mívají problém s otěhotněním a kromě fyzické bolesti často bojují s depresemi a úzkostmi. Během akcelerace Indiánky začaly dodávat první neziskový produkt do sítě drogerií dm, čaj Rozkvět indiánky. Projekt také vyhrál Cenu patrona Filipa Mikschika a 10 tisíc korun na inzerci na portálu StartupJobs.
EMOTER. Studentka medicíny Lenka Karahutová vyjela na stáž do Ugandy a když viděla, jak se místním lidem nedostává potřebné zdravotní péče, rozhodla se spolu s dalšími zdravotníky z Ugandy a z Česka založit organizaci EMOTER. Za krátkou dobu své existence už v Ugandě v okrese Nebbi ošetřili přes 3 tisíce dospělých a naočkovali přes 2 tisíce dětí. Odměnu pro vítěze 1500 eur projekt použije k zajištění zdravotní péči pro další 4 tisíce lidí.
NEO.WAY. Slyšeli jste někdy o MRKH syndromu či vaginismu? Gynekologické problémy, bolestivý sex a diskomfort v intimním životě jsou často tabu. Kristýna Karpalová, pacientka s MRKH, se rozhodla o této problematice nejen otevřeně mluvit, ale spolu se Surenem Ali-Ogly navrhli a vytvořili jedinečný silikonový dilatátor. Ten pomáhá pacientkám které potřebují vaginální dilatační terapii.
Poslední vítěz vzešel z hlasování veřejnosti. Kluci z Dressibly chtějí zlepšit podmínky v textilním průmyslu, proto nabízí udržitelnou módu a propagují tzv. slow fashion. Kromě toho také pořádají šicí workshopy a z prodaných výrobků přispívají na zalesňování. I oni získali 1500 eur na další rozvoj.
Moc děkujeme i všem ostatním projektům, které se probojovaly až do finále. Jsou to A-BLE app, Act!, Congroo, Rekáva, Senior a student, Za svojim snom. Všechna finálová videa naleznete u nás na Facebooku.
Jste mladý tým, který má zajímavý projekt se společenským dopadem? Právě začínáme hledat projekty do dalšího ročníku! Ozvěte se nám.
Social Impact Award je akcelerační program zaměřený na mladé inovátory ve věku 15-30 let, kteří mají společensky prospěšný projekt a chtějí ho dál posunout. Social Impact Award vznikla v roce 2009 ve Vídni a dodnes se rozšířila do 25 zemí světa. Program organizuje Impact Hub. Hlavními partnery jsou Nadace České spořitelny a Česká spořitelna.